عاجل اهم الاخبار

التقدير اُسلوب حياة…بقلم /سماح القصاص

كتبت/سماح القصاص

مكتب القليوبية

 اسوء حاجه ممكن تقابلها من حد هو عدم التقدير ، و لو لقيت كدة في اي علاقة انت فيها سواء اخوات او اهل او اولاد او زوج او صحاب او حبايب لازم تنسحب من العلاقة ديه لانها مهينة ..

مينفعش تفضل ترتب و تظبط في حاجة حتي لو بسيطة عشان تبسط حد او اشخاص او تحسسه بأهتمامك و فجأة هم يقرر و انهم ميهتمش و لا كأنك عملت حاجة .. الكل بنتريق و يضحك علي جملة ” التقدير خسرنا كتير ” كنا أغبية ..

لانه فعلا قلة التقدير وحشة و مهينة و مينفعش تستحملها مهما كان الاشخاص ده قيمته عندك او مشاعرك ايه تجاه.

لازم احترام الاخرين والتقديرعدم الاحترام وقلة تقدير الغير وعدم مراعاة الاسلوب والاحساس والشعور ف الكلام وقلة الثقه دى بقيت اسلوب الحياااه ومبقاش ينفع غير كدا لازم حظ لكل الحدود أكثر أمر يشعرك بالحزن التضحيه من اجل الاخرين والحب والعطاء وفي الاخر نكران كل ذلك ورغم ذلك مستمر في التضحيه والعطاء والحب اكبر كسره تعرض الناس للظلم , ولا يوجد شئ يمكنك فعله لتغييره اهانة من أحد الاشخاص أو الحاق الضرر بي عدم الاهتمام وقلة التقدير خيبة الامل فى علاقه مثل :

عدم الاخلاص وعدم الولاء وعدم الاحترم وعدم التقدير و الفقد او الفراق… يقول المثل الشائع( من نظر لعيوب الناس فأنكرها…ثم رضيها على نفسه..فذلك هو المنافق بعينه)…

.هناك نوع من البشر قد يفسر بعض تصرفاتك انها ضعف وهوان وخوف منهم وقد يتصورون ايضا ان معاملتك الكريمه حقا مكتسبا لهم ورد فعل إجبارى لمجرد تعطفهم بمعرفتك أساسا…. هؤلاء لا يدركون قيمه الحب والوفاء…..ويفسرون المعامله الحسنه خوف….وكرم الأخلاق واجب مفروض…..

..العيب ليس بك وإنما هم العيب نفسه …فسوء الظن وعدم التقدير هما العيب .

.الغرور والخديعه هما العيوب ذاتهاعدم التقدير والقدره على االرحيل والامبالاه والانانيه وسوء تقدير المواقف والضرب فى الظهر هم اصل العيب …..انت على حق ما دمت لم تفعل مثلهم ….وهم على باطل ما داموا مستمرون فى عيوبهم رغم الكتير من اخطاهماسوء احساس ممكن البني ادم يحس بيه هو إحساس عدم التقدير…

. انت ممكن تسامح شخص عمل حاجات كتير في حقكك بس تيجي عند نقطة عدم التقدير و نقف …بعيداً عن أنها كرامة وكل ده ،

انك تعمل حاجات كتير لشخص وتقدره وتحترمه وهو يقابل ده بالعكس أو بعدم الاهتمام للحاجات الكويسة الي بتعملها مع الوقت بيعمل جفاء في العلاقة أياً كانت العلاقة دي نوعها ايه … ما بين الاصحاب *زي ما حصل معايا النهاردة *

عملت كل حاجة حلوة وكويسة واتقابلت بعدم تقدير وقلة اهتمام و الي قدروا عليه كان “شكرا ” …مش عايزة جائزة ولا عايزة اتكرم اني عملت حاجة كويسة ولا مستنية مقابل لأني بعمل كدا لسببين ” اولا لربنا وثانيا عشان انا بفرح وقلبي بيتطنط لما ابقى سبب في اسعاد اي شخص حتى لو معرفوش ” فما بالك بقى بصاحبة “)

مابين المرتبطين أو وات ايفر مخطوبين أو حتى متجوزين لازم يكون في تقدير لكل حاجة كويسة بتعملها للطرف الآخر سواء بكلام حلو او بهدية أو حتى شكر .

خلينا واقعيين مفيش حد قي علاقة هيفضل طول عمره يستحمل الطرف الآخر بمشاكله وقرفه واصلا “مفيش تقدير من الطرف الآخر بأي شكل من الأشكال ” متحاولش تدخل في علاقة عارف انك مش هتكمل فيها أو هتستنزفك …

مجرد ما تحس ان العلاقة دي بتستنزف طاقتك أو بتاخد من وقتك عالفاضي اهرب واجري … حتى ما بين الأب والام والاولاد لازم يكون في تقدير من كل الأطراف الاولاد يقدروا الي الام والاب بيعملوا والاب والام يقدروا الي الأولاد بيعملوا ايا كان تصرفات أو أي حاجة ..

من الاخر كدا (علاقة +قلة تقدير =فشل ذريع + استنزاف) عدم الأهتمام وعدم التقدير بيخليك تبعد عن الناس اللي بتحبهم ببطيء لغاية ماتخرجهم من حياتك ، القُرب لو ماتقدرش صح هيخلى البُعد مش محتاج تفكير واذا كان مينفعش الخروج من حياتك فلازم حدود الحدود التقدير اهم اهم من اي شيء حبو وقدور وعامل بتقدير واحترام . همسات تحياتي

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى